+90 543 433 60 80 info@sanatlarandevu.com
+90 543 433 60 80 info@sanatlarandevu.com

Alistair Hicks ile “Paula Rego:Hikâyelerin Hikâyesi” üzerine söyleşi

Alistair Hicks ile”Paula Rego:Hikâyelerin Hikâyesi” üzerine söyleşi

Portekizli sanatçı Paula Rego’nun ölümünün ardından kısa bir süre sonra farklı disiplinleri bir araya getirerek yarattığı 77 eseri’nin bir araya geldiği “Hikâyelerin Hikâyesi” sergisi  30 Nisan’a kadar Pera Müzesi’nin üç katında sergileniyor. Serginin küratörü Alistair Hicks ile  Paula Rego’yu konuştuk. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eserleri Malaga’daki Picasso Müzesi’nde, Venedik Bienali’nde ve son olarak Kestnergesellschaft’ta Tate Britain’deki büyük bir retrospektifin ardından sergilenen Paula Rego, şimdi de Türkiye’de Pera Müzesi’nde sanatseverlerle buluşuyor. “Hikâyelerin Hikâyesi” sergisinin küratöryel süreci nasıl gelişti ve adı nereden geliyor? Sergide yer alan 76 eser sanatçının zaman içinde yaşadıkları hakkında bize neler anlatıyor?

Paula Rego, 2022 Venedik Bienali sırasında öldü. Yönetmen Cecilia Alemani, Rego’ya ana pavyonda merkezi bir konum vermişti. İlk kez, sergilenen sanatçıların yarısından azı erkekti ve Alemani, Rego’yu kullanarak kadınların en sonunda sanat dünyasının merkezi sahnesini nasıl yeniden ele geçirdiğini gösterdi. Rego sadece feminist bir sanatçı değildi. 1960’larda yaptığı çalışmalar Portekiz faşist diktatörü Salazar’ın rejimine saldırıyordu. Emperyalist, sömürgeci hedeflerini çıplak bir şekilde ortaya koydu. Elbette bu bir ataerkillikti. Rego erkeklerin başkaları üzerinde egemenlik kurmaya ilahi bir hakları olduğuna inandıkları saçma sapan tavırla dalga geçiyordu. Erkekler uzun zamandır kadınların hikayelerini dedikodu olarak görmezden geldi, ancak hikaye anlatıcılığını azaltma girişiminde ciddi bir yetersizlik var. Erken kültürlerin çoğunda kadınlar hikayenin bekçileriydi. Hikayeyi nesilden nesile aktarmak onların işiydi. Bu muhtemelen, erkeklerin avlanana kadar çocuklarına emanet edilen ateş, ocak bekçiliği yapan ve geleceğini güvence altına alan kadınlardan daha vazgeçilmez görüldüğü bir dönemden kaynaklanmaktadır. Rego’nun tek bir hikayenin asla yeterli olmadığını anlaması nedeniyle bu sergiye “Hikayelerin Hikayesi” adı verildi. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figüratif sanatı ve hikâye dolu imgeleri resme geri getiren Rego, çalışmalarında çocuklara, kadınlara ve hayvanlara bolca değiniyor. Kendi hayatında yaşadığı sıkıntıların bir nevi dışa vurumu diyebilir miyiz?

Rego’nun çalışmaları yapım aşamasında yoğun bir şekilde hissedilirken ve birçok karakteri onunla özdeşleştirmek çok kolay olsa da, kendisini doğrudan bir model olarak çok nadiren kullandı. 1980’lerde asistanı olmadan önce ölmekte olan kocasına bakmak için aileye gelen Lila Nunes, genellikle model ve ikinci kişilik olarak yer aldı. Rego’nun sevgilileri, çocukları ve torunları da onun çizimlerinde insanları yaşatma sürecine modellik yapmış ve katkıda bulunmuşlardır. Pek çok sanatçı çocukluk anıları tarafından yönlendirilir, ancak çok azı ilk yıllarımızın canlı yeni hayatıyla evde ve doğaldır. Ancak 1998’de Portekiz’de yeterli sayıda insanın kürtajı yasallaştırmak için oy vermemesine kızdığında ve konuyla ilgili yaklaşık dokuz yıl sonra yapılacak bir sonraki referandumdan önce Portekiz’de kapsamlı bir şekilde gösterilen bir dizi baskı yaptığında, bunu kişiselleştirmemeye dikkat etti. Rego bir romancı gibidir. Karakterlerini çizme sürecinde kendi yaşamlarını geliştirerek resmetti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sergide Paula Rego’nun 1960’lardaki ilk çalışmalarından başlayarak 1980’lere doğru daha canlı üretimlerine kadar birçok örneği görüyoruz. 1990’lı ve 2000’li yıllardan da örnekler var. Kadın-erkek ilişkileri, feminizm, emek hırsızlığı, toplumsal cinsiyetçilik, eşitsizlik ve ayrımlar… Sanatçının anlatmak istediği ve vermek istediği mesajları dönemin toplumsal bir izdüşümü olarak nasıl değerlendiriyorsunuz?

Paula’nın kendi zamanının toplumsal bir eleştirisini yapmaya giriştiğinden çok şüpheliyim. Bununla birlikte, etrafındaki yaşamla tutkulu bir şekilde ilgileniyordu. Yani evet, resimlerinden dökülen duygusal hayatlar, onun zamanına dair bir yorum. 1950’lerde babası, o zamanların Portekiz’inin genç bir kadının büyümesi için uygun bir yer olmadığını düşündüğü için eğitimini Londra’da bitirmesine çok hevesliydi. Hayatı boyunca çok büyük sosyal değişimler oldu ve birçok alanda özgürleşmeye tanık oldu ama insan kaçakçılığı, kadın sünneti ve depresyonla ilgili son dönem çalışmalarına baktığımızda, tüm dünyada yapılacak çok şey olduğunu anlıyoruz. Zaman zaman onu bağlayan ve hiçbir şey yapamaz hale getiren depresyonunu paylaştı. Bazen çıkış yolunu bulmayı başardı, ancak kaç kişinin kendi düşünceleri ve kendimizi yönetmemize izin verme biçimimiz tarafından bu politik toplumsal ipler tarafından tuzağa düşürüldüğünü, köşeye sıkıştırıldığını, hapsedildiğini kesinlikle yansıttı.

 

 

 

 

 

 

 

 

Son olarak, yakın zamanda “KentAynaları: İstanbul Sanatçılarından Yansımalar” adlı kitabınız Yapı Kredi tarafından yayınlandı. İçeriğinden biraz bahsedebilir misiniz?

“Urban Mirrors” on iki bölümden oluşuyor. Her biri İstanbul’la ilişkisi güçlü bir sanatçıya ithaf edilmiştir. İstanbulluların (Halil Altındere, Osman Bozkurt, Hera Büyüktaşçıyan, Antonio Cosentino, Cevdet Erk, Leyla Gediz, Nilbar Güre, Gözde İlkin, Ali Kazma, Serra Tansel, Serkan Taycan ve Hale Tenger) bu kesiti, İstanbul’daki yaşam üzerine bir jüri gibidir. Tepeleri, gezinti yolları, meydanları ile İstanbul’u sanatçıların gözünden dolaşmak gibi. Grubun rastlantısal bir seçim süreciyle oluşturulduğunu söyleyebiliriz, ancak hepsi şehrin bugününe dair güncel ve belirleyici bir izlenim sunmak üzere bir araya geldi. Ortak bir yol haritaları yok, dolayısıyla ortaya uyumlu bir topluluk, heyet ya da zümre çıkmıyor, ancak bu masadan doğabilecek nice diyalog var.

 

 

 

 

 

 

 

 

Alistair Hicks (1 Ağustos 1956 doğumlu) bir yazar ve sanat küratörüdür. 20 yıl boyunca Deutsche Bank’ta Kıdemli Küratörlük yapan uluslararası bir küratör olan Hicks, Eton Koleji’nde ve ardından İskoçya’daki St Andrews Üniversitesi’nde eğitim gördü. Üniversiteden 1978’de Sanat Tarihi Yüksek Lisansı ile mezun oldu. Hicks daha sonra Sanat ve İşletme okumak için Georgia, ABD’deki Emory Üniversitesi’nde okumaya devam etti. 21. yüzyıl sanatı üzerine bir araştırma olan “The Global Art Compass: New Directions in 21st Century Art ” kitabının yazarıdır. Hicks, Kamu’daki Raymond Pettibon ve Marko Maetamm, Estonya Sanat Müzesi  ve Londra’daki Narrative Projects’teki Moskova Kavramsalcı Nikita Alexeev dahil olmak üzere birçok serginin küratörlüğünü yaptı. “The School of London”, “New British Art in the Saatchi Collection”, “Art Works: Deutsche Bank Collection Group Head Office Frankfurt” dahil olmak üzere çağdaş sanat üzerine çeşitli yayınların yazarıdır. “Hicks The Financial Times” , “Apollo Magazine” ve “Frieze Magazine” için eleştirmen ve yorumcu olarak yazıyor. “The Spectator” , “Vogue” ve “The Times”a katkıda bulundu.

 

 

Röportaj; Hazal Özlü

Yorum Yap


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.